YASAL DÜZENLEMELER ve STANDARDİZASYON

Yasal düzenlemelerin amacı;engellilerin temel hak ve özgürlüklerden faydalanmasını teşvik ve temin edecek ve doğuştan sahip oldukları onura saygıyı güçlendirerek toplumsal hayata diğer bireylerle eşit koşullarda tam ve etkin katılımlarının sağlanması ve engelliliği önleyici tedbirlerin alınması için gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlamaktır.

Milletler Arası Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme

‘’Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme ‘’ Birleşmiş Milletlere üye tüm devletler tarafından imza edilmiştir. 30 Mart 2007 , New York

Bu sözleşme 5825 Numaralı Kanun ile T.C. Devleti tarafından kabul edilmiştir.

18 Aralık 2008 , 27084 Sayılı Resmi Gazete

T.C Devleti tarafından imza edilen bu sözleşmenin amacı;’’Engellilerin tüm insan hak ve temel özgürlüklerinden tam ve eşit şekilde yararlanmasını teşvik ve temin etmek,insanlık onuruna saygıyı güçlendirmektir.’’

Aynı sözleşmenin 9. Maddesinde ERİŞİLEBİLİRLİK;

‘’Taraf devletler engellilerin bağımsız yaşayabilmelerini ve yaşamın tüm alanlarına etkin katılımını sağlamak ve engellilerin diğer bireylerle eşit koşullarda fiziki çevreye,ulaşıma,bilgi ve iletişim teknolojileri ve sistemleri dahil olacak şekilde bilgi ve iletişim olanaklarına,hem kırsal hem de kentsel alanlarda halka açık diğer tesislere ve hizmetlere erişimini sağlamak için uygun tedbirleri alacaklardır.’’şeklinde açıklanmaktadır.

ANAYASA

Türkiye Cumhuriyeti Anayasası 10.Maddesi,engelli vatandaşlarımızın eşit haklardan yararlanmasını garanti altına almaktadır.61. Madde de engellilerin toplum hayatına dahil olmaları için tedbirlerin alınması gerektiğini belirtmektedir.

5378 SAYILI ÖZÜRLÜLER KANUNU

Kanunun Geçici 2. Maddesi,gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılmış ve umuma açık hizmet veren her türlü engellilerin erişilebilirliğine  uygun duruma getirilmesi gerekmektedir.Kanunda erişilebilirlik çalışmalarının tamamlanması için verilen süre Temmuz 2015 ‘ te dolmaktadır.Aynı kanuna ek düzenlemeler getiren  4 Temmuz 2012 tarih ve 6353 sayılı kanun, erişilebilirlik çalışmalarını zamanında tamalamayan kuruluşlara 50 bin ile 500 bin lira arasında para cezası kesilmesini öngörmektedir.

İMAR KANUNU ve BELEDİYE İMAR YÖNETMELİKLERİ

3194 sayılı İmar Kanunu’ nun EK 1 Maddesi , fiziksel çevrenin özürlüler için erişilebilir kılınması için, imar planları ile kentsel,sosyal,teknik altyapı alanlarında ve yapılarda,Türk Standartları Enstitüsü’nün ilgili standardına uyulmasını zorunlu kılmaktadır. 2006 /15  Sayılı Başbakanlık Genelgesi uyarınca yeniden düzenlenen belediye imar yönetmelikleri de kamusal alanların erişilebilirliğinde TSE Standartlarının uygulanmasını zorunlu kılmaktadır.

TÜRK STANDARTLARI ENSTİTÜSÜ

TSE ‘nin TS-9111  numaralı Özürlüler ve Hareket Kısıtlılığı bulunan kişiler için Binalarda Erişilebilirlik Gerekleri standardının B.1.3 Maddesi,kamuya açık binalarda İndiksiyon Döngü Sistemlerinin kullanılması gereğini ifade etmektedir.Standart, kabul ve danışma bankolarında iki kişilik( Banko Tipi )  sistemleri gerektirirken salonlarda geniş devreli döngülerin   (Salon Tipi Sistemler ) kullanılması gerektiğini belirtmektedir. Yine aynı standardın B.2.2 Maddesi, indiksiyon döngü sistemlerinin asansörlerdede kullanılması gerektiğinin altını çizmektedir.

ULUSLARARASI İNDÜKSİYON DÖNGÜ SİSTEMLERİ STANDARTI –IEC 60118-4

İndüksiyon Döngü Sistemlerinin düzenlenmesini amaçlayan uluslararası –IEC 60118-4  standardı,indüksiyon döngü sistemlerinin dünyada tüm işitme engellilere yardımcı olacak bir kaliteye ulaşmasını hedeflemektedir.Her indiksiyon döngü sistemi ,standardın gereklerini karşılamak zorundadır.İndiksiyon döngü sistemi kurulumu standartlara uyuyorsa,hizmet sağlayıcı tarafından sertifikalandırılır.